Το διάβασμα είναι όπως η τροφή και το νερό. Το πνεύμα που δεν διαβάζει χάνει βάρος, όπως ένα σώμα που δεν τρώει.

Βίκτωρ Ουγκώ, Γάλλος συγγραφέας

Τι θα μάθουμε σε αυτή την ενότητα:

  • Αναφορικό λόγο (αφηγήσεις, περιγραφές)
  • Λογοτεχνικά κείμενα, συνεντεύξεις, βιογραφικά σημειώματα, βιβλιοπαρουσιάσεις, βιβλιογραφικό δελτίο, κανονισμός λειτουργίας βιβλιοθήκης, κείμενα ενημερωτικών εντύπων, σενάρια, έπαινοι
  • Για τις κύριες (ή ανεξάρτητες) και δευτερεύουσες (ή εξαρτημένες) προτάσεις
  • Να αναγνωρίζουμε τις ονοματικές και τις ρηματικές φράσεις
  • Να ξεχωρίζουμε διαφόρους τρόπους σύνδεσης των προτάσεων
  • Το επίθετο πολύς
  • Σύνθεση με λόγιες προθέσεις

Λεξιλόγιο σε αυτή την ενότητα:

  • Θεματικό λεξιλόγιο: Βιβλιοθήκη, συγγραφείς, βιογραφικό, σημείωμα, δανεισμός, εγκυκλοπαίδειες, βιβλιοθηκάριος, ανάγνωση, αναγνώστης, έκδοση, εικονογράφηση, μετάφραση, περίληψη, παρουσίαση, παραμύθια, πληροφοριακά, εφημερίδες, περιοδικά.
  • Οικογένεια λέξεων:
    • Συν + ρήμα = (συν + γράφω, + λέγω, + μαθαίνω, + ρέω, + εννοώ …)
    • Βιβλίο + … - Σύνθετα 

Ο Μόρρις Λέσμορ αγαπούσε τις λέξεις, τα βιβλία, όταν όμως ο αέρας και η βροχή τα σκόρπισε όλα, ακόμα και τις λέξεις, εκείνος δεν ήξερε τι να κάνει μόνος σε μια κατεστραμμένη και σκοτεινή πόλη. Το μόνο που του απέμεινε ήταν ένα βιβλίο. Με αυτό το βιβλίο στο χέρι άρχισε να περιπλανιέται, ώσπου συνάντησε μια κυρία που πετούσε στον ουρανό κρατώντας ένα σμήνος από βιβλία. Η κυρία αυτή έστειλε στον Μόρρις το αγαπημένο της βιβλίο και αυτό τον οδήγησε σε ένα μέρος με πολλά βιβλία που έδωσε και πάλι φως και χρώμα στη ζωή του! Από τότε ο Μόρρις Λέσμορ (less or more?less is more?) δεν έφυγε από εκείνο το μέρος, δεν αποχωρίστηκε τα αγαπημένα του βιβλία μέχρι το τέλος…

Η ταινία βραβεύτηκε με Oscar καλύτερης ταινίας animation μικρού μήκους στα 84α Academy Awards, αφού κέρδισε πάνω από δώδεκα φεστιβάλ ταινιών.

Αγγελική Βαρελλά
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1930. Μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του Ιστορικού-Αρχαιολογικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Για πρώτη φορά ασχολήθηκε με το παιδικό βιβλίο το 1966 και έκτοτε είναι αφοσιωμένη στο λογοτεχνικό αυτό είδος, με έντονη παρουσία σε όλες τις εκδηλώσεις (σχολεία, συλλόγους γονέων, δήμους, βιβλιοθήκες κτλ.) που γίνονται για το παιδί και το παιδικό βιβλίο όχι μόνο στην Αθήνα αλλά σε όλη την Ελλάδα. Έχει βραβευτεί από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και το Υπουργείο Παιδείας για τα αναγνωστικά που έγραψε για τα παιδιά του δημοτικού σχολείου. Μετέφρασε και διασκεύασε στα ελληνικά πολλά ξένα βιβλία και συνεργάστηκε με την ελληνική ραδιοφωνία, την τηλεόραση, τα περιοδικά "Ερυθρός Σταυρός", "Συνεργασία", "Το Ρόδι" κ.ά. Έργα της (σκετς και λοιπά θεατρικά) παίζονται στα σχολεία. Είναι πρόεδρος της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς και μέλος α) της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, β) του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, γ) της Λέσχης Μελέτης και Έρευνας της Παιδικής Λογοτεχνίας Διαδρομές (και υπεύθυνη ύλης του ομώνυμου περιοδικού). Το βιβλίο της "Η Ελλάδα κι εμείς" αναγράφηκε στον Τιμητικό Πίνακα (1968) της Διεθνούς Οργάνωσης Βιβλίων για τη Νεότητα (ΙΒΒΥ). Το βιβλίο της "Φιλενάδα, Φουντουκιά μου" κέρδισε έναν από τους τρεις επαίνους του Διεθνούς Βραβείου Παιδικής Λογοτεχνίας Janusz Korczak (1985) στην Πολωνία. Προτάθηκε για το σύνολο του έργου της από τον κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου για το Βραβείο Άντερσεν το 1990. Τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων 1998 για το έργο της "Κόρινθος".

Πηγή: Βιβλιοnet

Καταλαβαίνω τις δύσκολες λέξεις του κειμένου

  • υδρόγειος σφαίρα: μια σφαίρα που στην επιφάνειά της απεικονίζει τη Γη και περιστρέφεται γύρω από έναν άξονα. (Η φράση αποτελείται από το επίθετο υδρόγειος, -ος, -ο και το ουσιαστικό η σφαίρα. Πολλές φορές χρησιμοποιούμε τη φράση η υδρόγειος σφαίρα ή και μόνο του το επίθετο η υδρόγειος εννοώντας τη Γη.)
  • Πεκίνο: η πρωτεύουσα της Κίνας.
  • Μαδαγασκάρη: νησιωτικό κράτος στον Ινδικό ωκεανό, νοτιοανατολικά της Αφρικής, με πρωτεύουσα το Ανταναναρίβο.
  • Μεξικό: κράτος της Αμερικής νότια των ΗΠΑ, με πρωτεύουσα την Πόλη του Μεξικού.
  • το «φως» των βιβλίων: με τη μεταφορική αυτή φράση η συγγραφέας εννοεί ότι τα βιβλία «φωτίζουν» το πνεύμα μας χάρη στη γνώση και στην αλήθεια που περιέχουν.
  • Σινικό Τείχος: οχυρωματικό έργο στην Κίνα, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου οικοδομήθηκε τον 3ο αι. π.Χ. από τον αυτοκράτορα Σι Χουαγκντί για να προστατεύει τη χώρα από τις επιδρομές των νομάδων. Έχει συνολικό μήκος 2.400 χλμ. και ύψος περίπου 7,6 μέτρα, ενώ κάθε 180 μέτρα έχει και έναν πύργο. (Η φράση αποτελείται από το επίθετο σινικός, -ή, -ό, που είναι άλλη λέξη για το κινέζικος, -η, -ο, και το ουσιαστικό το τείχος.)
  • Βίκιγκς: ονομασία που αναφέρεται σε ομάδες Σκανδιναβών (Δανών, Σουηδών, Νορβηγών, Ισλανδών), οι οποίες από τον 8ο έως τον 11ο αι. μ.Χ. ταξίδευαν στις θάλασσες της βόρειας και της νότιας Ευρώπης ως θαλασσοπόροι και έμποροι. Παράλληλα, όμως, έκαναν και πειρατείες και επιδρομές. Γι’ αυτό και ονομάστηκαν Βίκιγκς, λέξη που σε πολλές βόρειες γλώσσες σήμαινε πειρατής.
  • η πυραμίδα (ουσ.): γεωμετρικό σώμα, τετράγωνο στη βάση, που έχει τριγωνικές πλευρές, οι οποίες καταλήγουν σε μια κοινή κορυφή. Σε σχήμα πυραμίδας έχτιζαν οι Φαραώ τους τάφους τους στην αρχαία Αίγυπτο.
  • το έλκηθρο (ουσ.): μικρό όχημα χωρίς ρόδες, που είναι φτιαγμένο για να γλιστράει πάνω σε χιόνι ή σε πάγο.
  • Εσκιμώοι: έτσι ονομάζονται οι λαοί που κατοικούν στις αρκτικές περιοχές (Αλάσκα, Βόρειο Καναδά, Γροιλανδία και βορειοανατολική Σιβηρία). Οι Εσκιμώοι είναι νομάδες, κυνηγοί και ψαράδες. Οι ίδιοι ονομάζουν τους εαυτούς τους Ινουίτ.
  • ο θρύλος (ουσ.): προφορική διήγηση για πρόσωπα ή γεγονότα που έγιναν στο παρελθόν με ήρωες και κατορθώματα που ανακατεύουν την πραγματικότητα με τη φαντασία, π.χ. ο θρύλος του μαρμαρωμένου βασιλιά.
  • Αίσωπος: αρχαίος Έλληνας μυθοποιός που έζησε τον 7ο και 6ο αι. π.Χ. Σύμφωνα με την παράδοση, ήταν δούλος από τη Φρυγία που απελευθερώθηκε κι έζησε στη Σάμο. Έγραψε εκατοντάδες μύθους, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι χαριτωμένες ιστορίες ζώων που ενεργούν σαν άνθρωποι. Από τους μύθους αυτούς βγαίνει πάντα ένα ηθικό συμπέρασμα.
  • Σεχραζάτ: η μυθική αφηγήτρια των αραβικών παραμυθιών με τον τίτλο Χίλιες και μια νύχτες.
  • πύργος του Άιφελ: εντυπωσιακός μεταλλικός πύργος στο Παρίσι, έργο του Γάλλου μηχανικού Γκουστάβ Αϊφέλ, που τον κατασκεύασε το 1889. Έχει ύψος 300 μέτρα, είναι φτιαγμένος από 7.000 τόνους σίδερο και στηρίζεται σε τέσσερα μεγάλα υδραυλικά πιεστήρια, για να εξασφαλίζεται η ισορροπία του. Είναι διεθνώς γνωστός ως σύμβολο του Παρισιού.
  • Χριστόφορος Κολόμβος: Ιταλός θαλασσοπόρος που έζησε στην Πορτογαλία και στην Ισπανία. Πίστευε ότι, αν ταξίδευε δυτικά, θα έφτανε συντομότερα στην Ασία, αντί όμως για την Ασία, ανακάλυψε το 1492 την αμερικανική ήπειρο.
  • Τομ Σόγερ: ήρωας λογοτεχνικού βιβλίου για παιδιά του Μαρκ Τουέιν, το οποίο έχει τον ίδιο τίτλο.
  • Μισσισσιππής: ποταμός στις ΗΠΑ.
  • Αλίκη: η ηρωίδα του βιβλίου του Λιούις Κάρολ H Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων.
  • Μαίρη Πόπινς: πρόκειται για την ηρωίδα του ομώνυμου βιβλίου της Π. Λ. Τράβερς, μια περίεργη και αστεία νταντά που αναλαμβάνει τη φροντίδα δυο ατίθασων παιδιών.
  • Άντερσεν: πρόκειται για το διάσημο συγγραφέα παιδικών παραμυθιών, το Δανό Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν θεωρείται σπουδαίος «παραμυθάς», γι’ αυτό και η ημερομηνία γέννησής του (2 Απριλίου) έχει καθιερωθεί ως παγκόσμια ημέρα του παιδικού βιβλίου. Υπάρχει και το διεθνές βραβείο Άντερσεν, που απονέμεται σε συγγραφέα παιδικών βιβλίων κάθε δύο χρόνια.
  • αράχνη Ανάνσε: ήρωας των αφρικανικών παραμυθιών· έχει και ανθρώπινες ιδιότητες και ιδιότητες αράχνης.
  • οι θαλασσοπόροι: πρόκειται κυρίως για τους ναυτικούς της εποχής των εξερευνήσεων, που έκαναν μακρινά θαλάσσια ταξίδια, όπως ο Μαγγελάνος, ο Χριστόφορος Κολόμβος κ.ά.

Άλκη Ζέη
Η Άλκη Ζέη γεννήθηκε στην Αθήνα. Ο πατέρας της καταγόταν από την Κρήτη και η μητέρα της από τη Σάμο, όπου πέρασε τα πρώτα παιδικά της χρόνια. Παντρεύτηκε τον θεατρικό συγγραφέα και σκηνοθέτη Γιώργο Σεβαστίκογλου, που πέθανε το 1991. Απέκτησαν δύο παιδιά.
Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και στο Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Μόσχας, στο τμήμα σεναριογραφίας.
Από το 1954 έως το 1964 έζησε σαν πολιτική πρόσφυγας στη Σοβιετική Ένωση. Το 1964 επιστρέφει οικογενειακώς στην Ελλάδα, για να ξαναφύγουν πάλι όλοι μαζί με τον ερχομό της Χούντας το 1967. Αυτήν τη φορά ο τόπος διαμονής τους είναι η Γαλλία, και συγκεκριμένα το Παρίσι, απ’ όπου επιστρέφουν μετά τη δικτατορία.
Από πολύ μικρή ασχολήθηκε με το γράψιμο. Στις πρώτες ακόμη τάξεις του Γυμνασίου άρχισε να γράφει κείμενα για το κουκλοθέατρο. Ένας από τους ήρωες που δημιούργησε, ο Κλούβιος, έγινε κατοπινά ο ήρωας του γνωστού κουκλοθέατρου «Μπαρμπα-Μυτούσης», εμπνεύστρια του οποίου ήταν η Ελένη Θεοχάρη-Περάκη. Πρώτο της μυθιστόρημα είναι Το καπλάνι της βιτρίνας (1963), που το έχει εμπνευστεί από τα παιδικά της χρόνια στη Σάμο και είναι σχεδόν αυτοβιογραφικό. Ακολουθεί μια σειρά μυθιστορημάτων για παιδιά, και το 1987 κυκλοφορεί το πρώτο της βιβλίο για μεγάλους Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα. Το 2013 κυκλοφόρησε το αυτοβιογραφικό της βιβλίο Με μολύβι φάμπερ νούμερο δύο, και το 2017 το Πόσο θα ζήσεις ακόμα, γιαγιά.
Το 2010 τιμήθηκε με το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του έργου της.
Ο καθαρός τρόπος γραφής της, η γλωσσική αρτιότητα, η κριτική στάση απέναντι σε πρόσωπα και καταστάσεις, το χιούμορ και η διεισδυτική ματιά στα γεγονότα, είναι τα χαρακτηριστικά των έργων της Άλκης Ζέη που το έχουν κάνει να αγαπηθεί από το ελληνικό και το ξένο αναγνωστικό κοινό. Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα , Το καπλάνι της βιτρίνας και Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, συμπεριλαμβάνονται στα διαχρονικά ευπώλητα βιβλία της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας. Τα βιβλία της απευθύνονται κυρίως στα παιδιά και τους εφήβους, πάντα όμως διαβάζονται με μεγάλη ευχαρίστηση και από τους ενήλικες. Εμπνέονται από προσωπικές της εμπειρίες υφαίνοντας την υπόθεσή τους παράλληλα με ιστορικά γεγονότα. Τα θέματα που πραγματεύονται είναι καθημερινά και πανανθρώπινα.
Το Καπλάνι της βιτρίνας, το πρώτο της μυθιστόρημα, υπήρξε έργο - σταθμός για την ελληνική παιδική λογοτεχνία και θεωρείται πλέον ένα κλασικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας για παιδιά, με συνεχείς επανεκδόσεις από το 1963 που πρωτοκυκλοφόρησε στην Ελλάδα και πολλές μεταφράσεις και διακρίσεις στο εξωτερικό. Η Άλκη Ζέη αποτελεί πρέσβειρα της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό, καθώς το σύνολο του έργου της είναι μεταφρασμένο και κυκλοφορεί σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο. Η ίδια έχει επίσης μεταφράσει από τα γαλλικά, τα ιταλικά και τα ρωσικά αρκετά βιβλία.
Το 2012 αναγορεύτηκε επίτιμη διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Κύπρου.
Το 2014 αναγορεύτηκε επίτιμη διδάκτωρ του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενώ το 2015 απέσπασε την ίδια τιμή από το Πανεπιστήμιο Πατρών της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Τον Ιανουάριο του 2015 έλαβε τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος της Τιμής, διάκριση που αποδίδεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας σε διαπρεπείς προσωπικότητες των τεχνών, των επιστημών και των γραμμάτων, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2015 τιμήθηκε από τη Γαλλία με τον τίτλο του Ταξιάρχη του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων (Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres).
Έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών στις 27 Φεβρουαρίου 2020.

Επίσημη Ιστοσελίδα

Πηγή: Βιβλιοnet

Καταλαβαίνω τις δύσκολες λέξεις του κειμένου

  • Φιλοσοφική Σχολή: σχολή του πανεπιστημίου που αποτελείται από διάφορα τμήματα και στην οποία διδάσκονται η φιλοσοφία, η φιλολογία, η ιστορία, η αρχαιολογία, η παιδαγωγική και άλλες επιστήμες.
  • Δραματική Σχολή: σχολή στην οποία διδάσκεται η υποκριτική τέχνη, η τέχνη του ηθοποιού. Οι σπουδαστές σε αυτή μαθαίνουν να ενσαρκώνουν τραγικά ή κωμικά πρόσωπα στο θέατρο, στον κινηματογράφο ή στην τηλεόραση.
  • το ωδείο (ουσ.): σχολή στην οποία οι σπουδαστές διδάσκονται θεωρητικά μαθήματα μουσικής, αλλά και να παίζουν μουσικά όργανα, να καλλιεργούν τη φωνή τους στο τραγούδι κ.ά.
  • η σεναριογραφία (ουσ.): η τέχνη να γράφει κανείς σενάρια, δηλαδή να γράφει την υπόθεση και τους διαλόγους ενός τηλεοπτικού ή κινηματογραφικού έργου. (Η λέξη προέρχεται από την ιταλική λέξη scenario.)
  • Κινηματογραφικό Ινστιτούτο: ίδρυμα το οποίο με δραστηριότητες όπως μαθήματα, εκδηλώσεις, έκδοση βιβλίων, εκθέσεις κ.ά. έχει σκοπό να διδάξει και να κάνει γνωστή την τέχνη του κινηματογράφου.
  • Μόσχα: η πρωτεύουσα της Ρωσίας.
  • «Μπαρμπα-Μυτούσης»: παλιότερη πολύ πετυχημένη σειρά κουκλοθέατρου όπου παρουσιάζονταν οι μπελάδες που αντιμετώπιζε ο «Μπαρμπα- Μυτούσης» εξαιτίας των δυο ανιψιών του, του Κλούβιου και της Σουβλίτσας.
  • συντακτική επιτροπή: ομάδα ανθρώπων που συνεργάζονται για να γράψουν ή να επιλέξουν κείμενα τα οποία θα δημοσιευτούν σε ένα περιοδικό ή σε μια εφημερίδα. Συνήθως είναι δημοσιογράφοι και συγγραφείς.
  • πολιτικός πρόσφυγας (αρσ.) και πολιτική πρόσφυγας (θηλ.): άνθρωπος που εξαναγκάζεται να φύγει από την πατρίδα του επειδή έχει διαφορετικές πολιτικές απόψεις από την κυβέρνηση της χώρας και γι’ αυτό το λόγο κινδυνεύει να διωχθεί ή να φυλακιστεί.
  • η χούντα (ουσ.): η στρατιωτική δικτατορία. Εδώ είναι γραμμένο με κεφαλαίο, γιατί αναφέρεται στη χούντα που επιβλήθηκε στην Ελλάδα από το 1967 ως το 1974. (Για περισσότερα δες την ενότητα 5.) (Η λέξη χούντα προέρχεται από την ισπανική λέξη junta.)
  • το διήγημα (ουσ.): πεζό λογοτεχνικό έργο με μικρή έκταση. Συνήθως περιγράφει ένα φανταστικό γεγονός στο οποίο το σημαντικότερο ρόλο έχει ένα κεντρικό πρόσωπο (ήρωας).
  • η νουβέλα (ουσ.): πεζό λογοτεχνικό έργο που αφηγείται μια ιστορία και μέσα από αυτή περιγράφει χαρακτήρες ανθρώπων. Η πλοκή της νουβέλας είναι απλή και η έκτασή της δεν είναι πολύ μεγάλη. Μια νουβέλα είναι μεγαλύτερη από το διήγημα αλλά μικρότερη από το μυθιστόρημα.
  • το μυθιστόρημα (ουσ.): πεζό λογοτεχνικό έργο με μεγάλη συνήθως έκταση. Ο συγγραφέας, έχοντας υπόψη του την πραγματικότητα, αφηγείται φανταστικά γεγονότα στα οποία πρωταγωνιστούν φανταστικά πρόσωπα (οι ήρωες) κι έτσι γράφει το μυθιστόρημα. Το μυθιστόρημα, περιγράφοντας τους χαρακτήρες ή τα συναισθήματά τους, προσπαθεί να καλλιεργήσει και να ευχαριστήσει τον αναγνώστη.
  • μπεστ σέλερ: φράση που σημαίνει ότι ένα βιβλίο πουλιέται σε πολλά αντίτυπα και διαβάζεται από πολλούς ανθρώπους σε μια ορισμένη περίοδο. Στα ελληνικά χρησιμοποιείται η λέξη «ευπώλητο». (Η φράση προέρχεται από τις αγγλικές λέξεις best seller.)
  • η εργογραφία (ουσ.): παράθεση των έργων ενός συγγραφέα.
  • ISBN: αρχικά από την αγγλική γλώσσα, που σημαίνουν Διεθνής Πρότυπος Βιβλιογραφικός Αριθμός. Κάθε βιβλίο που εκδίδεται στον κόσμο έχει το δικό του μοναδικό αριθμό, τον ISBN.

Καταλαβαίνω τις δύσκολες λέξεις του κειμένου

  • αντλούν πληροφορίες, η φράση είναι μεταφορική και σημαίνει ότι βρίσκουν και παίρνουν πληροφορίες.
  • ταξιδεύουν με το πνεύμα και την ψυχή: τα βιβλία κάνουν το μυαλό των παιδιών να ταξιδέψει σε άλλους τόπους με τη φαντασία, ενώ η ψυχή τους γεμίζει χαρά ανακαλύπτοντας καινούριους τόπους και γνώσεις.
  • εξοικείωση με το βιβλίο: όταν κάποιος έρχεται σε συχνή επαφή με το βιβλίο, επειδή είναι μέρος της δουλειάς του ή διαβάζει βιβλία επειδή του αρέσουν, γνωρίζει πώς δημιουργείται ένα βιβλίο και από ποια μέρη αποτελείται, τότε λέμε ότι έχει εξοικείωση με το βιβλίο. Ένας χώρος όπου μπορούμε να αποκτήσουμε εξοικείωση με το βιβλίο είναι και η βιβλιοθήκη.
  • απευθύνομαι (ρήμ.): στρέφομαι σε ένα πρόσωπο ή σε μια ομάδα προσώπων δίνοντας ή ζητώντας πληροφορίες, βοήθεια κτλ.
  • ο έντυπος λόγος: οποιοδήποτε κείμενο που είναι τυπωμένο σε χαρτί. ειδικά διαμορφωμένα και εξοπλισμένα βιβλιοαυτοκίνητα: ειδικά φτιαγμένα οχήματα που έχουν πίσω τους κλειστή καρότσα, η οποία λειτουργεί ως κινητή βιβλιοθήκη.
  • διακινώ (ρήμ.): μεταφέρω εμπορεύματα ή ανθρώπους από τόπο σε τόπο. οπτικοακουστικό υλικά, το υλικό που συνδυάζει εικόνα και ήχο, π.χ. DVD, CD. ηλεκτρονικός δανεισμός, δανεισμός κατά τον οποίο όλη η διαδικασία, δηλαδή η αναζήτηση του προϊόντος, το αίτημα για δανεισμό και η έγκρισή του, γίνεται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή. Με τον ίδιο τρόπο μπορεί να γίνει και η ηλεκτρονική αγορά ενός προϊόντος.
  • το δοκίμιο (ουσ.): φιλολογικό ή επιστημονικό κείμενο μικρής έκτασης, στο οποίο αναφέρονται οι απόψεις αυτού που το γράφει για κάποιο θέμα. Μπορούμε να έχουμε φιλοσοφικό δοκίμιο, λογοτεχνικό δοκίμιο κτλ.

Βιβλιοθήκες

Με την παραδοσιακή έννοια του όρου, βιβλιοθήκη είναι συλλογή βιβλίων και περιοδικών. Μπορεί να αναφέρεται στην προσωπική βιβλιοθήκη ενός ατόμου, αλλά συχνότερα είναι μια μεγάλη σε όγκο συλλογή η οποία χρηματοδοτείται και συντηρείται από τις αρχές μιας πόλης ή έναν οργανισμό. Αυτή η συλλογή συχνά χρησιμοποιείται από άτομα που δεν διαθέτουν μεγάλες δικές τους συλλογές. 

Παρ' όλα αυτά, πολλές βιβλιοθήκες σήμερα συλλέγουν μη έντυπο πληροφοριακό υλικό και αποτελούν καταθετήρια και σημεία πρόσβασης για χάρτες, δίσκους βινυλίου, βιντεοκασέτες και DVD, και παρέχουν πρόσβαση σε CD-ROM, συνδρομές σε βάσεις δεδομένων και το Διαδίκτυο. Έτσι, οι σύγχρονες βιβλιοθήκες μετατρέπονται σε χώρους ελεύθερης πρόσβασης σε πληροφορίες σε πολλές μορφές και από πολλές πηγές. 

Πιο πρόσφατα, οι βιβλιοθήκες έχουν επεκτείνει τον ρόλο τους πέρα από τα κτήρια όπου στεγάζονται, παρέχοντας βοήθεια στην αναζήτηση και εύρεση πληροφοριών μέσω διαφόρων ψηφιακών εργαλείων.

Ανάλογα με το σκοπό τον οποίο εξυπηρετούν τις κατατάσσουμε σε τρεις μεγάλες κατηγορίες:
  1. τις εθνικές, που περιλαμβάνουν την έντυπη παραγωγή μιας χώρας,
  2. τις επιστημονικές, που συγκροτούνται για εξυπηρέτηση της επιστημονικής έρευνας
  3. τις δημόσιες, με συλλογές προσιτές στο μη ειδικευμένο κοινό.

Παρουσίαση του εκπαιδευτικού Σουδία Ιωάννη

Καταλαβαίνω τις δύσκολες λέξεις του κειμένου

  • η σκυταλοδρομία (ουσ.): ομαδικό αγώνισμα δρόμου κατά το οποίο ο αθλητής τρέχει μια ορισμένη απόσταση κρατώντας ένα κυλινδρικό κομμάτι ξύλου (σκυτάλη) και στη συνέχεια το δίνει στον επόμενο της ομάδας του, κι αυτό γίνεται μέχρι να τερματίσει και ο τελευταίος της κάθε ομάδας. Εδώ χρησιμοποιείται μεταφορικά για το πρόγραμμα προώθησης της ανάγνωσης: όπως δηλαδή στη σκυταλοδρομία ο ένας αθλητής δίνει στον άλλο τη σκυτάλη, έτσι και σε αυτό το πρόγραμμα ο κάθε αναγνώστης δίνει στον άλλο το βιβλίο για να το διαβάσει και να το δώσει στον επόμενο και με αυτόν τον τρόπο να διαδώσει την αγάπη για το διάβασμα.
  • υλοποιήθηκε γ' ενικό ορισχ. αορ. παθητ. φωνής του ρημ. υλοποιώ: πραγματοποιώ, κάνω πράξη κάτι θεωρητικό.
  • πιλοτική εφαρμογή: η δοκιμαστική εφαρμογή ενός νέου προγράμματος με στόχο να διαπιστωθούν οι ελλείψεις και τα προβλήματα που μπορεί να παρουσιαστούν κι έτσι να βελτιωθεί το πρόγραμμα πριν ισχύσει για όλους.
  • η προώθηση (ουσ.): ώθηση προς τα εμπρός, υποστήριξη για να προχωρήσει κάτι.
  • αποβλέπω (ρημ.): έχω ως στόχο, π.χ. Η σφιχτή οικονομική πολιτική αποβλέπει στη μείωση του πληθωρισμού.
  • η φιλαναγνωσία (ουσ.): η αγάπη για το διάβασμα.

Τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη

Το διάβασμα είναι χαρά, χαλάρωση, απόλαυση, διασκέδαση, μα πάνω απ’ όλα είναι ευχαρίστηση! Διαβάστε τα δέκα δικαιώματα που έχει κάθε μικρός αναγνώστης, έτσι όπως αυτά απαριθμούνται στο βιβλίο του Φιλίπ Μπρασέρ «1001 δραστηριότητες για να αγαπήσω το βιβλίο».

  1. Να μην διαβάζεις εάν δεν θέλεις!
  2. Να ξεφυλλίζεις απλώς ένα βιβλίο!
  3. Να αφήνεις ένα βιβλίο στη μέση!
  4. Να διαβάζεις όσες φορές θέλεις το ίδιο βιβλίο!
  5. Να διαβάζεις ό,τι σου αρέσει.
  6. Να μπαίνεις στη θέση του ήρωα του βιβλίου.
  7. Να διαβάζεις οπουδήποτε!
  8. Να ψάχνεις πληροφορίες στα βιβλία που διαβάζεις.
  9. Να διαβάζεις δυνατά χωρίς να ενοχλείς.
  10. Να απαιτείς ησυχία όταν διαβάζεις.
Scroll to top