Στα Φυσικά ΣΤ΄ Δημοτικού επιδιώκεται οι µαθητές να έλθουν σε επαφή µε σύγχρονες ιδέες και θέµατα από το χώρο των φυσικών επιστημών, προσαρµοσµένα βέβαια στο επίπεδο νοητικής ανάπτυξη­ς και τα ενδιαφέροντα των µαθητών κάθε βαθµίδας, χωρίς αυτό να είναι σε βάρος της επιστηµονικής εγκυρότητας. Ο εκπαιδευτικός, αξιοποιώντας σύγχρονα ευρήµατα της γνωστικής ψυχολογίας και της εκπαιδευτικής έρευνας, είναι δυνατόν, µε χρήση κατάλληλων δραστηριοτήτων: να βοηθήσει τον µαθητή να διακρίνει την ανεπάρκεια των απόψεών του για την ερµηνεία των φαινοµένων, να τον οδηγήσει στην οικοδόµηση και χρήση επιστηµονικών προτύπων-«µοντέλων» προκειµένου να περιγράψει, να ερµηνεύσει και να προβλέψει ορισµένα φυσικά φαινόµενα και διαδικασίες.
Η προσέγγιση των παραπάνω στόχων αναµφισβήτητα διευκολύνεται από τη χρήση στην εκπαίδευση των νέων τεχνολογιών. Τα νέα παιδαγωγικά εργαλεία (εκπαιδευτικό λογισµικό, ∆ιαδίκτυο, συστήµατα συγχρονικής λήψης και απεικόνισης των µετρήσεων) πολλαπλασιάζουν τις δυνατότητες των µαθητών να συγκεντρώνουν, αναλύουν, οπτικοποιούν, µοντελοποιούν και κοινοποιούν δεδοµένα ώστε οι µαθητές, µε την ενεργό συµµετοχή τους, να κατανοούν βασικές αρχές και νόµους των φυσικών επιστημών.

Από το Βιβλίο Δασκάλου Φυσικής Ε΄ Δημοτικού

Στο συγκεκριμένο κεφάλαιο οι μαθητές θα κατανοήσουν τον τρόπο παραγωγής και διάδοσης του ήχου, θα μελετήσουν απλά ηχητικά φαινόμενα, θα γνωρίσουν το αφτί ως όργανο ακοής του ανθρώπου και θα ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τις πηγές ηχορρύπανσης και τους τρόπους προστασίας από αυτές.

Ειδικότερα οι μαθητές:

  • Να διαπιστώσουν ότι ο ήχος δημιουργείται από την ταλάντωση μιας ηχητικής πηγής.
  • Να μπορούν να εντοπίσουν την ηχητική πηγή που δημιουργεί έναν ήχο.
  • Να αναφέρουν ότι η διάδοση του ήχου γίνεται με ηχητικά κύματα.
  • Να διαπιστώσουν πειραματικά τα φαινόμενα της ανάκλασης και της απορρόφησης των ηχητικών κυμάτων.
  • Να γνωρίσουν τη χρησιμότητα των πτερυγίων των αφτιών.
  • Να διαπιστώσουν πειραματικά τη χρησιμότητα ύπαρξης δύο αφτιών.
  • Να αναφέρουν  τις επιπτώσεις της ηχορρύπανσης στη ζωή μας, καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισής της.
  • Να αναφέρουν ότι η ηχομόνωση επιτυγχάνεται με δύο τρόπους, με την ανάκλαση και την απορρόφηση των ηχητικών κυμάτων

Το κεφάλαιο περιλαμβάνει τις παρακάτω­ υποενότητε­ς:

  1. Πώς παράγεται ο ήχος
  2. Πώς διαδίδεται ο ήχος
  3. Ανάκλαση και απορρόφηση του ήχου­
  4. Το αφτί
  5. Ηχορύπανση - Ηχοπροστασία
Scroll to top