Τι θα μάθουμε σε αυτή την ενότητα:

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

Το κόσκινο του Ερατοσθένη

Η εύρεση των πρώτων αριθμών απασχόλησε από την αρχαιότητα τους μαθηματικούς. Ένας από τους πιο απλούς αλλά και αργούς τρόπους για (μαζική) εύρεση πολλών πρώτων είναι το λεγόμενο κόσκινο του Ερατοσθένη. Μπορούμε να βρούμε όλους τους πρώτους αριθμούς μέχρι το 100 (ή μέχρι οποιονδήποτε δοσμένο αριθμό). Στον διπλανό πίνακα διαγράφουμε το 1 που δεν είναι πρώτος ούτε σύνθετος. Κυκλώνουμε το 2 και διαγράφουμε όλα τα πολλαπλάσιά του. Ο επόμενος αριθμός που συναντάμε (χωρίς να έχει σβηστεί) είναι πρώτος. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία με το 3, το 5 και το 7. Με αυτό τον τρόπο διαγράφονται όλοι οι σύνθετοι αριθμοί και μένουν μόνο οι πρώτοι από το 1 έως το 100.

Μαθαίνω παίζοντας

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

Μαθαίνω παίζοντας

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

Πολλαπλάσιο (Π) ενός φυσικού αριθμού λέγεται ο αριθμός που προκύπτει όταν τον πολλαπλασιάσουμε με έναν άλλο φυσικό αριθμό (0, 1, 2, 3, 4, 5, . . .)
Παράδειγμα
Τα πολλαπλάσια του 2 και του 3
Π2 = 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, …
Π3 = 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33, 36, …

Κάθε φυσικός αριθμός έχει άπειρα πολλαπλάσια γιατί είναι και άπειροι οι αριθμοί με τους οποίους μπορώ να τον πολλαπλασιάσω

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

Μαθαίνω παίζοντας

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

Δραστηριότητες

Μαθαίνω παίζοντας

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

  • Κάθε κλάσμα είναι ίσο με το πηλίκο μιας διαίρεσης: (αριθμητής) : (παρονομαστή)
  • Αντίστροφα κάθε διαίρεση μπορούμε να την εκφράσουμε και ως κλάσμα. 
  • Κάθε κλάσμα μπορεί να εκφραστεί ως δεκαδικός αν κάνουμε τη διαίρεση.
  • Αν η διαίρεση είναι ατελής σταματάμε όπου μας χρειάζεται.
  • Κάθε δεκαδικός μπορεί να μετατραπεί σε κλάσμα. 
  • Κάθε καταχρηστικό κλάσμα μπορώ να το μετατρέψω σε μεικτό με τη διαίρεση (αριθμητής : παρονομαστή)

Καταχρηστικό κλάσμα σε μεικτό αριθμό

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

Μαθαίνω παίζοντας

Παιχνίδι με τα ισοδύναμα κλάσματα (του εκπαιδευτικού Σουδία Γιάννη)

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

• Στη σύγκριση δύο ή περισσότερων κλασμάτων, μεγαλύτερο είναι το κλάσμα που εκφράζει μεγαλύτερο μέρος του όλου (της ακέραιης μονάδας).

Στη σύγκριση κλασμάτων με ίδιους παρονομαστές, μεγαλύτερο είναι το κλάσμα με τον μεγαλύτερο αριθμητή (παίρνω περισσότερα από τα ίσα μέρη που έχει χωριστεί η ακέραιη μονάδα).

Στη σύγκριση κλασμάτων με ίδιους αριθμητές, μεγαλύτερο είναι το κλάσμα με τον μικρότερο παρονομαστή, επειδή παίρνω ίδιο αριθμό μερών, αλλά κάθε μέρος είναι μεγαλύτερο σε μέγεθος (η ακέραιη μονάδα έχει χωριστεί σε λιγότερα μέρη).

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

Προσθέτω - Αφαιρώ ομώνυμα κλάσματα
• Για να προσθέσω ομώνυμα κλάσματα, προσθέτω τους αριθμητές τους και αφήνω τον ίδιο παρονομαστή
• Για να αφαιρέσω ομώνυμα κλάσματα, αφαιρώ τους αριθμητές και αφήνω τον ίδιο παρονομαστή
Προσθέτω - Αφαιρώ ετερώνυμα κλάσματα
• Για να προσθέσω ετερώνυμα κλάσματα, τα μετατρέπω πρώτα σε ομώνυμα και μετά κάνω την πρόσθεση
• Για να αφαιρέσω ετερώνυμα κλάσματα, τα μετατρέπω πρώτα σε ομώνυμα και μετά κάνω την αφαίρεση

Μαθαίνω παίζοντας

Βιβλίο Μαθητή

Τετράδιο Εργασιών

Θεωρία

• Στον πολλαπλασιασμό δεν εξετάζω αν τα κλάσματα είναι ομώνυμα ή ετερώνυμα.
• Για να πολλαπλασιάσω κλάσματα πολλαπλασιάζω αριθμητή με αριθμητή και παρονομαστή με παρονομαστή.
• Για να πολλαπλασιάσω κλάσμα με ακέραιο ή ακέραιο με κλάσμα μετατρέπω τον ακέραιο σε κλάσμα και στην συνέχεια πολλαπλασιάζω τα κλάσματα

• Στην διαίρεση δεν εξετάζω αν τα κλάσματα είναι ομώνυμα ή ετερώνυμα.
• Για να διαιρέσω κλάσματα αντιστρέφω το δεύτερο κλάσμα και μετά πολλαπλασιάζω αριθμητή με αριθμητή και παρονομαστή με παρονομαστή.
• Για να διαιρέσω κλάσμα με ακέραιο ή ακέραιο με κλάσμα μετατρέπω τον ακέραιο σε κλάσμα και στην συνέχεια κάνω την διαίρεση.

Scroll to top